داوری بین الملی و داروی تجاری بین المللی

تاثیر مذاکره در حل اختلاف بین المللی

تاثیر مذاکره در حل اختلاف بین المللی

یکی از کم هزینه ترین و غیررسمی ترین طرق حل و فصل اختلافات تجاری بین المللی انجام مذاکره و گفتگوست . یکی از روش های حل و فصل اختلافات مذاکره ست . اصولا مذاکره از مزایایی برخوردار است که سایر روش ها از ان بی بهره یا کم بهره ترند به عنوان مثال در مذاکره لطمه به اعتبار و خدشه به روابط طرفین کمتر ایجاد میشود و بلکه اگر از اصول صحیح مذاکره استفاده شود به تقویت ارتباط کمک شایان توجهی خواهد نمود و طرفین می توانند با حفظ رابطه تجاری ، مشکل خود را حل و فصل نمایند در این صورت طرفین این فرصت را در اینده خواهند داشت که از ارتباط تجاری با یکدیگر سود برده و معاملات بیشتری باهم انجام دهند جهت ترغیب اشخاص به مذاکره ، برخی از سازمان های تجاری از قبیل اتاق بازگانی بین المللی، ایکسید و بانک جهانی امکاناتی را برای طرفین اختلاف فراهم کرده اند که بتوانند تحت نظر ان سازمان ها اختلافات خود را از طریق مذاکره حل و فصل کنند . الزامی کردن مذاکره تا قبل از هرگونه طرح دعوی یکی از شروطی که در این خصوص بین طرفین امضا می شود الزامی کردن مذاکره تا قبل از هرگونه طرح دعوی در دادگاه یا داوری ست البته مهلت خاص باید درج شود در برخی از قراردادها چنین متنی در خصوص مذاکره بکار رفته است : هرگاه اختلافی درباره قرارداد و نحوه تفسیر و اجرای ان میان طرفین بروز کند ، طرفین تلاش خواهند کرد که اختلافات را از طریق مذاکره و مشاوره بصوت دوستانه حل و فصل کنند و چنانچه ظرف مهلت 6 ماه ازتاریخ ابلاغ کتبی از طریق دوستانه حل و فصل نگردد هریک از طرفین می توانند اختلاف را به داوری ارجاع نمایند. سبک مذاکره ممکن است بین مدیران پایین طبقه یا مدیران میانی و یا مدیران ارشد واقع شود که این موضوع بستگی به میزان پیچیدگی ، اهمیت موضوع و همچنین حسن سابقه طرفین در تعامل بایکدیگر دارد .

اصول یازه گانه اصول مذاکره: اتاق بازرگانی بین المللی در سال 2013 اصول یازده گانه مذاکره را منتشر کرد که به صورت تیتروار در زیر عنوان می گردد :

1-برنامه ریزی دقیق ،

شامل انتخاب همکاران مناسب برای انجام مذاکرات ، تعیین اهداف ، مرور سوابق تجاری میان طرفین ، کسب حداکثر اطلاع از طرف دیگر مذاکره شامل تمایلات ،الویت ها و محدودیت های آن ها.

2-تقاوت های فرهنگی ،

اگاهی پیداکردن از شیوه انجام مناسبات تجاری طرف دیگر مذاکره ، حساس بودن به عادات و مسلمات خود که ریشه در فرهنگ دارد ، مراقبت از پیش داوری هایی که شما ممکن است نسبت به طرف دیگر و متقابلا طرف دیگر نسبت به شما داشته باشد .

2-تقاوت های فرهنگی ،

اگاهی پیداکردن از شیوه انجام مناسبات تجاری طرف دیگر مذاکره ، حساس بودن به عادات و مسلمات خود که ریشه در فرهنگ دارد ، مراقبت از پیش داوری هایی که شما ممکن است نسبت به طرف دیگر و متقابلا طرف دیگر نسبت به شما داشته باشد .

3-انجام توافقات مقدماتی با طرف دیگر

در مورد پیشبرد مذاکرات جهت نیل به توافق اصلی ، این توافقات شامل جدول زمانی ، محل ، برنامه ،زبان و شرکت کنندگان در مذاکرات و تعیین مسئول تهیه صورتجلسه و پیش نویس ها.

4-تجهیز منابع انسانی و فنی

، پیش بینی اشخاص که باید در جلسه مذاکرات شرکت کنند یا در اتاق انتظار در دسترس تیم مذاکره باشند ، مثل مقامات تصمیم گیر ، کارشناسان فنی ، مترجمان ، کارشناسان حقوقی برای تهیه پیش نویس توافقات ، مشاور مالیاتی و مشاور محلی ، حفظ یکپارچگی در تیم مذاکره کننده.

5-برقراری رابطه کاری قابل اعتماد و

با اندیشه گسترده با طرف دیگر مذاکره ، وجود یک رابطه کاری مناسب بین طرفین همراه با شفافیت و نشان دادن قصد واقعی برای درک موضوع و پیشنهاد راه حل به طرفین.

6-رفتار صادقانه

7-کنترل احساسات و رفتار معقولانه و پرهیز از تحریک طرف مقابل

8-انعطاف و خلاقیت

9-تعهدات واقع بینانه

10- تصدیق توافقات ، رسیدن به درک مشترک در خصوص توافق ها

11-آمادگی برای گزینه جایگزین

 

 

درپایان باید تصمیم گرفت اگر مذاکره به نتیجه نرسد راهکار بعدی چیست ؟