داوری بین الملی و داروی تجاری بین المللی

شرایط داوران در اختلافات بین المللی

شرایط داوران در اختلافات بین المللی

شرایط داوران در اختلافات بین المللی

دراین مقاله درخصوص شرایط داوران در اختلافات بین المللی خواهیم پرداخت و به این سوال پاسخ خواهیم داد که چه اشخاصی قابلیت داوری در اختلافات بین المللی را دارند از شرایط انها تشابه اساسی دارد.

اهلیت :

بعید به نظر میرسد که یک نظام حقوقی در دنیا وجود داشته باشد که در خصوص اهلیت داور بی تفاوت باشد. گاهی  شرایط را از اهلیت عام افراد برای طرح دعوی سنگین تر می سازد مثلا در قانون داوری تجاری بین المللی در ماده 15 بیان گردیده که ” اگر یک داور به موجب قانون یا عملا قادر به انجام وظایف خود نباشد ………مسئولیت وی خاتمه میابد . بعنوان مثال بدیهی ست شخص مجنون ، صغیر و سفیه نمی تواند در داورین تجاری بین المللی بعنوان داور ورود کند هرچند در قانون داوری تجاری بین المللی در این خصوص اشاره ای نشده باشد اما سوال مهم دیگر اینجاست که ایا شخص حقوقی نیز می تواند داور باشد ؟ بعبارتی اهلیت داور از حیث شخصیت حقیقی یا حقوقی وی .. در این خصوص مقاله مفصلی با عنوان داوری شخص  حقوقی در سایت منتشر شده که به داوری داخلی میپردازد که جهت روشن تر شدن بحث در این

مقاله لازم است مقاله مذکور را مطالعه کنید. در داوری تجاری بین المللی صراحتی به چشم نمیخورد که داوری اشخاص حقوقی را مردود دانسته باشد برخی از دکترین به بند الف ماده 1 قانون مذکور اشاره می کنند ” داوری عبارت است از رفع اختلاف بین متداعیین در خارج از دادگاه به وسیله شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی مرضی الطرفین و یا انتصابی ” دراین خصوص نظریه مشورتی نیز وجود دارد که بیان میدارد داوری اشخاص حقوقی در داوری داخلی پذیرفته نشده ولی در داوری تجاری بین المللی قابل پذیرش است . اما برخی دکترین نظر دیگری دارند معتقدند چون جزییات دخالت شخص حقوقی به عنوان داور  و در سایر موراد قانون داوری تجاری بین المللی مطرح نشده ممکن است این تلقی مطرح شود که منظور از ذکر شخص حقوقی در ماده اخیرالذکر ، بیان امکان حل و فصل اختلاف از طریق سازمان های داوری باشد نه اینکه داور بعنوان شخص حقوقی راسا رسیدگی کند در برخی از کشورها مانند انگلستان ، ایتالیا و فرانسه داور باید شخص حقیقی باشد.

استقلال و بی طرفی :

برای اشراف بر مفاهیم و مصادیق استقلال و بی طرفی مراجعه کنید به مقاله ذی نفعی و استقلال داور  که در حقوقی داخلی می پردازد ولی مفهوم همان است . تابعیت داوران در برخی نظامهای حقوقی ازین نظر مهم است که شائبه ذی نفعی و عدم استقلال داور را مطرح به دلیل تابعیت خود از تصدی به عنوان داور محروم نخواهد شد ، مگر طرفین به نحو دیگری توافق کرده باشند ” این موضوع بیشتر زمانی که انتخاب داور واحد یا سرداور مطرح می شود مورد تردید وچالش قرار میگیرد البته به نظر برخی دکترین تابعیت در دنیای امروز اهمیت خود را از دست داده است .. در قانون داوری تجاری بین المللی ایران در بند 1 ماده 11 از قانون نمونه انسیترال تبعیت نکرده و ان را به نحوی متفاوت و البته متضاد تغییر داده است و بیان داشته است : ” طرف ایرانی نمی تواند مادامی که اختلاف ایجاد نشده است به نحوی از انحا ملتزم شود که در صورت بروز اختلاف حل ان را به داوری یک یا چد نفر مرجوع نماید که ان شخص یا اشخاص دارای همان تابعیتی باشند که طرف یا اطراف وی دارند ” ممنوعیت مذکور در این بند درخصوص داور در نکات زیر خلاصه می شود : الف-طرف ایرانی پس از وقوع اختلاف می تواند داوری از تابعیت طرف مقابل انتخاب کند و ممنوعیت صرفا قبل از وقوع اختلاف است . ب-این ممنوعیت صرفا شامل شخص ایرانی ست به عبارتی شخص خارجی منعی ندارد که داوران خود را از تابعیت ایرانی انتخاب کند مقاله لازم است مقاله مذکور را مطالعه کنید. در داوری تجاری بین المللی صراحتی به چشم نمیخورد که داوری اشخاص حقوقی را مردود دانسته باشد برخی از دکترین به بند الف ماده 1 قانون مذکور اشاره می کنند ” داوری عبارت است از رفع اختلاف بین متداعیین در خارج از دادگاه به وسیله شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی مرضی الطرفین و یا انتصابی ” دراین خصوص نظریه مشورتی نیز وجود دارد که بیان میدارد داوری اشخاص حقوقی در داوری داخلی پذیرفته نشده ولی در داوری تجاری بین المللی قابل پذیرش است . اما برخی دکترین نظر دیگری دارند معتقدند چون جزییات دخالت شخص حقوقی به عنوان داور  و در سایر موراد قانون داوری تجاری بین المللی مطرح نشده ممکن است این تلقی مطرح شود که منظور از ذکر شخص حقوقی در ماده اخیرالذکر ، بیان امکان حل و فصل اختلاف از طریق سازمان های داوری باشد نه اینکه داور بعنوان شخص حقوقی راسا رسیدگی کند در برخی از کشورها مانند انگلستان ، ایتالیا و فرانسه داور باید شخص حقیقی باشد.

دانش و تخصص ( درایران این شرط وجود ندارد )

در متون داوری تجاری بین المللی ایران  و حتی در قانون ایین دادرسی مدنی حاکم بر داوری داخلی ایران دانش و تحصص هیچ جایگاهی ندارد ! هرچند در عمل استفاده از افراد بی بهره از دانش و تخصص چالش های عجیبی برای طرفین به همراه خواهد داشت ولی گویی مطابق قاعده اقدام ، طرفین با علم به این اما سوالی که در ادامه مقاله باید به ان پاسخ دهیم شرایط داورن سازمانی ست معمولا سازمانها ملاک های خاصی مانند دانش و تخصص و سوابق عملی و حسن سابقه داور را لحاظ می کنند و همچنین ترتیبات جرح داور را تعیین می کنند و پاسخگو هستند درکل به نظر میرسد در پروسه داوری تجاری بین المللی در استفاده از داوری  سازمانی ، انتخاب داوران از حیث اهلیت و جرح با چالش کمتری روبروست.